· · Коментара: 0
Уштеда

Ево како можете значајно да смањите потрошњу горива

Само мало напора треба да уложите да би ређе одлазили на бензинске станице

xceed_external_4.jpg

Често возачи тврде да су фабрички подаци о потрошњи горива њиховог возила знатно мањи од оне коју они постигну у свакодневном животу. И то је сасвим тачно. Ипак, да појаснимо.

Не ради се ни о каквој превари јер би произвођачи возила врло брзо платили милионске износе због обмањивања потрошача (бар у земљама Запада) већ о начинима мерења.

Наравно, ма колико се трудили тешко ћете, сем на отвореном путу, имати резултате попут фабричких. Та кола тестирају искусни возачи, на њима је све максимално подешено, воде рачуна о брзини, увек је само једна особа у возилу и слично.

Када је екипа „Новости“ на бројним тест вожњама и презентацијама испробавала је нове моделе, често смо имали потрошњу и мању од фабрички декларисане, ма колико то изгледало невероватно.

Наравно та возила су опремљена и пнеуматицима са мањим отпором котрљања, немају непотребни терет и слично.Ипак, уз пар ствари које сваки возач може да уради могуће је и знатније смањити потрошњу па ће одлазак на пумпе бити ређи.

Прочитајте још: Пумпање гума азотом прави "бум": Јефтина услуга, а корист вишеструка

За почетак отворите гепек. Погледајте да ли тамо има ствари које вам уопште не требају. Приметили сте да многа нова возила немају резервни точак већ прибор за крпљење гуме која само затвори рупу до првог вулканизера. То је управо да би потрошња била мања. Не препоручујемо да извадите резервни точак, поготово уколико возите ван града, на викенд или слично,већ само хоћемо да укажемо на чињеницу да сваки килограм тежине значи да вашим „коњима“ под хаубом треба више хране.

Кад сте оптимизовали садржај пртљажника посветите се точковима. Алуминијумске или неке друге фелне од лаких легура немају само естетску сврху. Челичне фелне су знатно теже и уколико можете препорука је на пример да летње гуме намонтирате на алуминијумске а зимске на челичне фелне. Нове алуминијуимске фелне нису јефтине али могу да послуже и добре половне, репариране. Разлику у цени ћете брзо надокнадити јер ћете моћи (бар већина возача) да сами замените точкове (зимске-летње) па ћете уштедети по једном мењању око 2.400 динара јер толико просечно кошта замена гума код вулканизера (два пута годишње). Додајте томе и пар процената мању потрошњу па ћете увидети да је ово улагње веома брзо исплативо.

Јако је битно и да се придржавате упутства произвођача па да на свој аутомобил не монтирате гуме, точкове величина које вам се свиђају већ само оних које проиозвођач препоручује.

Још једна ствар је веома битна код пнеуматика: правилан притисак.Истраживања показују да неправилно напумпан пнеуматик, не само да губи своја својства управљивости, кочења (најопасније је када се продужи зауставни пут возила) већ и значајно утичу на потрошњу: кажу и до пет одсто!

Зато бар једном месечно преконтролишите притисак у гумама, а искусни возачи, приликом сваког уласка у возило визуелно, рекли бисмо рутински погледају стање пнеуматика или осете у току вожње да ли је нека „гума попустила“. Наравно, новији аутомобили имају сензоре који чим се промени притисак у гумама обавештавају возача.

Ипак, највише на потрошњу горива утиче стил вожње. Сваки нагли притисак на папучицу гаса подиже и потрошњу. Наравно, неопходно је да правовремено вршите промену степена преноса. Искуснији возачи то раде по звуку мотора, неискуснијима је препорука да погледају на обртомер и да на основу тога, док све не пређе у рутину мењају брзине. Новија возила, боље опремљена имају показивач, идикатор степена преноса. Да их пажљиво слушате препоручујемо баш код новијих мотора са турбином. Поготово оних са три цилиндра. Верујте, и искусни возачи се изненаде у ком броју обртаја, режиму вожње компјутер показује да би требало да убаците у одговарајући степен преноса.

Кад кочите пробајте да што чешће, ако је то могуће, користите такозвано кочење мотором.

Треба напоменути да савремени аутомобили немају потребу за загревањем возила у месту. Препорука је да се одмах крене, а аутомобил, којег не треба одмах „стиснути до даске“, ће се тако брже и пре загрејати до потребне радне температуре.

Остаје питање да ли лети мање трошите ако возите са клима уређајем или ако отворите прозор (мења се коефицијент отпора па се повећава потрошња). Мишљења су подељена, мерења су спроведена више пута али су и резултати више пута били различити. Зато остаје препорука да уколико користите клима уређај пре поласка прво добро проветрите возило, смањите температуру у унутрашњости (поготово када возило стоји на сунцу) па тек онда крените и укључите климу.

Прочитајте још: Ако се не одржава правилно може изазвати здравствене проблеме: Када је право време да се клима у ауту сервисира?

Уколико у возилу имате такозвани старт – стоп систем, који искључује односно укључује возило аутоматски када станете па кренете, треба да знате да уколико стојите мање од шест секунди онда је скупља дара од мере па ћете више горива потрошити. То значи у пракси да када се заустављате само на семафорима онда треба да вам је укључен тај систем. Уколико се налазите у колони возила, крени-стани нема сврхе да користите овај систем. Код већине аутомобила се једноставно искључи. За возаче који немају овај систем у колима је препорука да поштују семафоре. Дакле, уколико на семафору има показатељ времена „до зеленог“ онда је мудрије угасити мотор и упалити га десетак секунди пре зеленог.

И наравно, јако је важно да вам возило буде потпуно исправно.

Пошаљите Коментар
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.